Faiz Perspective

WHENEVER WE FAILS TO DO SOMETHING,THOUGHT, THAT IF SUCCESS IS 100 STEPS AWAY FROM US.
THEN WE SHOULD BE HAPPY THAT NOW WE HAVE TO TAKE ONLY 99 STEPS MORE.

Tuesday, October 18, 2011

Review : Top 5 Negara Kuat Merokok


Assalamualaikum.


Hello smokers and non-smokers.



Baru-baru ini, dah lama juga lah actually, aku blogwalking dekat blog Sharing Knowledge, and then aku terjumpa satu post tentang rokok. Aku pun cadang nak buat komentari sikit la kan. Post ni dah lama aku nak buat, tapi biar terperuk je dalam draft.lol.


Rupa-rupanya negara kecil seperti Jepun sangat kuat merokok sehingga mengalahkan Amerika Syarikat (yang penduduknya lebih daripada 300 juta), Indonesia (220 juta), dan Rusia (140 juta). Tidak ketinggalan juga China merebut kedudukan pertama. Perbezaan antara kelima-lima negara ini sudah terlalu jauh.
Kerajaan Jepun juga sudah menggalakkan gerakan anti-merokok kerana amat membimbangkan dengan pemuda pada zaman sekarang yang tidak akan dapat hidup lebih dari 70 tahun disebabkan pengaruh gaya hidup.
Sedangkan pemerintah Indonesia membimbangkan syarikat pembuatan rokoknya tidak akan dapat bertahan lebih 70 tahun kerana pengaruh tekanan dunia.


Actually apa yang sebenar nya aku nak cuba sampai kan dekat sini ialah aku tak nak one day nanti bila research dibuat sekali lagi and then Malaysia akan secara tiba-tiba jadi antara negara yang top kuat merokok. Dan penyumbang nya adalah lain tak bukan kawan-kawan aku sendiri la.

Aku kalau boleh nak suruh semua smokers out there berhenti terus dari merokok sebab rokok tu sendiri membahaya kan diorang kan. Dan juga kami yang innocent ni. Tapi aku fikir kan cara untuk menegur bukan nya secara terus, means tak boleh cakap-cakap and hoping that the smoker akan berhenti. Korang pun mesti lah dah banyak tengok dekat Facebook ramai orang post dalam rokok ada macam-macam kandungan yang "pelik" kan. Benda ni kena smoker itu sendiri yang realize that thing yang sebenar nya apa yang diorang buat tu salah.





Baru-baru ni ada masuk akhbar kalau tak silap aku. Said that "Lelaki Macho Tak Hisap Rokok", something macam tu lah. Sebab nya macho apa kalau bagi penyakit dekat orang kan. Pembunuh ada la kalau macam tu.

Aku tahu nak berhenti rokok ni bukan mudah, sebab nya dekat sini aku nak mengaku yang aku once a smoker, but now i'm innocent okay. Dah tinggal semua tu. So aku tahu lah macam mana susah nya nak berhenti rokok ni. Mungkin korang cakap aku baru je hisap rokok, tu yang senang nak berhenti. Baru ni aku borak dengan seorang driver teksi, tengok muka ada la 40 something. Dia cakap dia cuba berhenti rokok within 6 month la lebih kurang kalau tak silap.

Cara nya dengan kurang kan dos rokok yang dia ambil. Contoh nya kalau biasa sehari 2 kotak, kurang kan satu 1/2, and then sehari sekotak. Lepas tu cuba la kurang kan dos rokok yang korang ambil week by week or monthly kalau susah sangat. Dan at last korang akan berakhir dengan satu batang rokok then pufff, korang dah berhenti rokok. Cuba lah selagi masih sempat, banyak duit boleh jimat. Concern kan aku.




So, as the conclusion aku kat sini hoping that makin ramai yang akan berhenti rokok terutama nya orang yang dekat dengan aku lah, orang-orang yang aku sayang. So kalau korang nak orang yang korang sayang bahagia, berhenti la merokok okay. Lagi satu ingat guys yang macho adalah guys yang tak hisap rokok. Aku tak hisap rokok. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...