Faiz Perspective

WHENEVER WE FAILS TO DO SOMETHING,THOUGHT, THAT IF SUCCESS IS 100 STEPS AWAY FROM US.
THEN WE SHOULD BE HAPPY THAT NOW WE HAVE TO TAKE ONLY 99 STEPS MORE.

Wednesday, June 8, 2011

Google vs Bing vs Yahoo

Assalamualaikum

Hello boys and girls.

Today aku nak cerita tentang kelebihan search engine yang paling top and paling dikenali buat masa kini. Bing tu asal nya MSN, tapi Microsoft dah ambil alih, jadi la Bing. Kalau cakap pun mesti korang dah kenal and dah biasa guna ketiga-tiga search engine ni kan. But just nak cerita kan. Search engine ni dicipta untuk memudahkan kita search information yang ada dalam World Wide Web. Nak dijadikan cerita, sebenarnya benda aku belajar dalam kelas IT semasa aku ada di matrik dulu. Nampak yang aku ni ambil perhatian dalam kelas.



Okay, kalau nak buat comparison antara ketiga-tiga search engine ni, aku nak korang sendiri yang buat keputusan, aku cuma akan bagi hint je yang mana korang sepatutnya pilih jadi winner.

Ini adalah result showed based on key search daripada ketiga-tiga search engine ni.

Starting dengan key search yang umum dulu.

Cat
Google    2,010,000,000
Bing        381,000,000
Yahoo     376,000,000


Kita pergi kepada yang lebih khusus.

Malaysia
Google     749,000,000 
Bing        122,000,000 
Yahoo     119,000,000 


Next, kita narrow lagi search.

Faiz Azar (nama aku jugak kan)
Google     454,000 
Bing         114,000 
Yahoo      86,600


*Tak percaya boleh cuba try sendiri.



Baiklah, korang maybe dah nampak mana satu yang best for searching kan. Yang tak nampak lagi tak boleh nak bantu. Kalau dilihat memang Google memberikan lebih banyak result compare dengan lagi dua search engine tu. Dan kalau dilihat, result kedua-dua search engine tu adalah lebih kurang sama. Tak tahu lah siapa tiru siapa kan.



Ini pula adalah anggaran share di kalangan tiga search engine yang paling banyak digunakan di dunia menjelang akhir Disember 2010. Di sini pun kita boleh agak berapa banyak pengguna nya kan. Korang termasuk sekali dalam kelompok yang mana satu ?

Google ni sebenar nya diasaskan daripada buah fikiran Larry Page dan Sergey Brin, pelajar PhD di  Universiti Stanford. Diorang pernah nak suggest dekat Yahoo corp untuk perbaiki search engine diorang tapi ditolak mentah-mentah. Sebab nya maybe orang-orang dari Yahoo ni dah tua-tua, mana boleh kalah dengan orang muda. Ego manusia kan. 


Disebabkan pengasas Google ni pon orang muda mesti la daya kreativiti mereka ni sangat tinggi macam saya. Kalau korang perasan macam-macam produk dah dikeluarkan pihak Google untuk menaikkan reputasi diorang, dan mereka sukses dengan jayanya. 

Sorry la ye pada siapa-siapa yang nak tahu ape spesifikasi lagi dua search engine tu. Malas la, aku lebih berminat pada Google dan aku memang menggunakan produk nya. Ala-ala no. 1 fan kan.

Agaknya korang pon dah tau siapa winner dia kan. Memang la, dah cerita pasal Google je.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...