Faiz Perspective

WHENEVER WE FAILS TO DO SOMETHING,THOUGHT, THAT IF SUCCESS IS 100 STEPS AWAY FROM US.
THEN WE SHOULD BE HAPPY THAT NOW WE HAVE TO TAKE ONLY 99 STEPS MORE.

Sunday, June 19, 2011

Selamat Hari Bapa : Kasihnya Sayang Abah

Assalamualaikum


Kaifa haluka y'all. Means apa khabar. Harap korang dalam keadaan selesa sewaktu membaca blog aku, kalau tak selesa, ada aku kisah.

Sebenarnya hari ni, 19 Jun sebagaimana yang korang tahu adalah Hari Bapa dan merangkap Hari Jadi my lovely Mum.
Sebelum apa-apa nak jadi korang tengok dulu video ni okay.

Kalau nak feel, baca sambil dengar lagu pada minit ke 5.46

Begitulah kasihnya sayang seorang ayah yang telah menjadi perhatian pada ramai ayah di dunia. Mungkin abah aku tak buat macam tu, sebab anak-anak nya Alhamdulillah sihat-sihat belaka. Kalau tak mesti buat camtu punya, aku yakin. Abah aku baik.

Kebanyakkan ayah sukar nak tunjukkan kasih sayang mereka dengan kata-kata, ni sebab ego seorang lelaki tu. Seriously aku cakap kan aku pun pernah terfikir macam mana la aku nak cakap yang aku sayang sangat dekat anak aku.(waktu berangan-angan jadi bapak orang.haha). Lelaki memang sangat terkenal dengan sifat ego nya, tapi sangat menyayangi anak nya lebih daripada seorang ibu. Tapi ibu yang dapat perhatian lebih daripada anak, this is unfair.



Seorang ayah selalu nya akan meluahkan kasih sayang nya dengan perbuatan, means macam jaga anak tu daripada bahaya. Itu kan sayang nama nya. Tapi kebanyakkan anak tak perasan. Aku perasan okay. Aku bertambah sedar pasal kasihnya sayang seorang ayah ni bila tengok cerita Papadom. Mengalir air mata aku teringat kan my caring loving dad. Menangis means aku sayang taw, bukan dalam hati ada taman. Maybe ada la sikit. Sikit je.

Apa-apa pon aku just nak cakap yang aku sangat menghargai segala jasa dan pengorbanan abah, no one can replace you abah. I LOVE YOU SO MUCH and it will remain like that till forever.

Even kadang-kadang seorang ayah tu ada kelemahan or keburukan, normal la, no one perfect, kau perfect ke? Dia jugak la yang telah besarkan kita sampai dah besar gajah ni kan. Walaupun ada yang kecik kemetot. So, sebagai seorang anak kita perlulah mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat bagi ayah kita. Doesn't mean emak tak payah.


Kalau kita tengok dalam Islam pun, Nabi Muhammad SAW bersabda apabila anak Adam meninggalkan dunia, maka terputus lah segala amalan nya kecuali tiga perkara. And that is, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak-anak yang soleh dan solehah. Korang anak camtu? Sebab tu seorang ayah mahukan yang terbaik bagi anak-anak nya. Yang utama untuk kebaikan anak tu sendiri dan juga untuk mendoakan nya di kemudian hari. Kita mana tahu ajal maut, nyawa tak dipanjangkan sesaat, dan tak dipendekkan sesaat, mahupun sedetik kan.


Jadi macam yang aku cakap dalam entry sebelum ni, what goes around comes around. Kalau kita tak nak anak kita buat hal dengan kita, jangan la buat hal dengan ayah kita. Dan juga sebaliknya, kalau kita nak anak kita kelak mendoakan kita, banyak kan lah doa kan ayah kita. Siapa tak nak anak yang soleh dan solehah kan, korang nak? Aku jangan tanya,of course nak, tapi kena la cari isteri solehah dulu kan.HAHA. Belum jumpa lagi ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...