Faiz Perspective

WHENEVER WE FAILS TO DO SOMETHING,THOUGHT, THAT IF SUCCESS IS 100 STEPS AWAY FROM US.
THEN WE SHOULD BE HAPPY THAT NOW WE HAVE TO TAKE ONLY 99 STEPS MORE.

Thursday, June 2, 2011

Poligami : Nasib Baik Maksimum 4 Cawangan Je

Assalamualaikum.


Happy day guys and girls sekali la.

Most of korang yang baca tajuk blog ni mesti tertarik kan. Kalau tak ada pon tak apa. Especially guys yang gatal-gatal kan teridam-idam nak pasang ramai besar nanti. Tapi tak apa, ilmu kan. Lelaki memang pantang lepaskan peluang cari ilmu. 

Enough with all that nonsense! Aku jugak yang tulis kan. Duhh~

Okey-okey, let start it. Hari ni 1 Jun, aku terbaca kat surat khabar tadi fasal Salih Yaacob dah bernikah dengan isteri yang paling muda dia. Yup, paling muda, Samihah Sheikh Ali, 24Bila aku baca je berita ni, aku tergelak sorang-sorang. Yela kan, Salih tu dah la umur nya 50 dah, beza 26 tahun tu, tabik spring la abang Salih. Bukan nya nak kutuk or apa kan, tapi abang Salih kita ni kan dah ada 3 isteri, anak-anak pulak tak boleh nak kira pakai jari dah. Boleh pulak kan nak kahwin satu lagi. Awek cun pulak tu, ada master lagi. pergh ! aku pon nak macam tu.

lalala ~



Isteri-isteri dah bagi green light kan, yang si suami nya apa lagi tak. Nasib baik 4 cawangan je paling banyak, kalau tak mesti orang tertunggu-tunggu bila lagi nak naik pelamin. Tapi susah nak ada isteri macam tu, kebanyakkan nya kalau si suami mintak tambah cawangan, maka ada lah nanti pinggan mangkuk yang terbang. Ada aku dengar rumours la, yang abang Salih kita ni pakai ubat pengasih and macam-macam la and mostly semua nya negative. Mulut orang kan mana lah kita boleh nak tutup, buat apa pon salah, lagi-lagi kalau artis. Jangan libatkan aku, aku tak terasa pon. Tapi kahwin tu ibadat jugak kan. Kalau kahwin tu boleh elakkan zina, just go on je la tak. 



Tapi ! Tapi kan aku pelik la macam mana yang si awek jelita manis ni.Tak boleh puji lebih-lebih, bini orang. Macam mana dia boleh jatuh hati kat abang Salih kita ni. Memang la jodoh tu tak mengira umur dan pangkat. Tapi macam yang kak Emi kita ni cakap  “Abang comel, saya paling suka hidung dia yang mancung kerana itu juga antara kriteria lelaki idaman saya”. Wah ! Mancung sangat ke hidung abang Salih kita ni .    Oke aku tau hidung aku tak mancung sangat. 
Emi berkata ;
Rupa paras perkara kedua bagi saya, lebih penting sifat dalaman yang ada pada diri bakal suami dan saya nampak ciri-ciri itu ada pada abang, malah dia banyak mengajar dan membentuk saya menjadi insan baik dalam mendepani perjalanan hidup.
Fine, aku nak jadi macam abang Salih la, hehe. Kahwin sampai empat tu, hebat. Bukan semua orang mampu nak kahwin sampai empat.



Banyak sumber dari : Harian Metro

Poligami Bukan Sekadar Nafkah Zahir & Batin Je


Yes, bukan sekadar nafkah batin dan zahir. Kalau macam tu aku pon boleh, sekarang jugak pergi jumpa tok kadi ! Tapi lebih dari tu, untuk berlaku adil, bukan semua orang boleh nak berlaku adil beb. Aku agak respek abang Salih kita ni sebab tengok macam okey je, tak ada lah gaduh-gaduh. Tapi rumah tangga orang, mesti ada rahsia nya kan. Yang aku baca dekat Harian Metro kan isteri-isteri (masa ni baru 3) dia amalkan gaya hidup tak macam bermadu tapi assume each othe macam adik-beradik, baru boleh care for each other. And diorang tak sabar nak terima adik baru. Wah !

Lelaki Muda Kurang Kualiti



Hey, aku ni muda lagi la. But nak buat macam mana, itu la yang orang sekarang ni compare kan. Sebab tu la sekarang ni kita banyak dengar awek cun (bukan semua taw) yang kahwin dengan orang lelaki yang berumur, especially yang ada Datuk kan. Tapi  tak tahulah capital nya apa.



Apa pon kan, kalau dah jodoh nak temukan dia dengan orang yang lagi muda or tua daripada usianya, semuanya itu ketentuan Ilahi. Just hoping la bond yang terjalin tu bukan sekadar nafsu semata-mata. Tak kisah la kalau lagi muda or tua, janji dapat elak fitnah and maksiat, itulah yang terbaik.

Even so, poligami perlu la dilakukan berlandaskan syariat Islam macam boleh sediakan segala keperluan semua isteri. Pertama, kedua, ketiga dan keempat. And also yang paling penting macam yang dah habaq tadi, kena lah berlaku adil.

Mengenai kecenderungan wanita muda berpoligami dan mengahwini lelaki yang agak berusia. Maybe disebabkan sekarang ni lelaki muda ramai lelaki muda yang kurang berkualiti. But absolutely not me, aku berkualiti ! You guys ?

2 comments:

  1. amboiiii...ada hati nk pasang 4 nampak^^

    ReplyDelete
  2. Kalau dah ada jodoh dan dapat green light bini, tengok la macam mana. Maybe cukup rasa nya kalau satu jer, dapat sepenuh perhatian. hehe ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...