Faiz Perspective

WHENEVER WE FAILS TO DO SOMETHING,THOUGHT, THAT IF SUCCESS IS 100 STEPS AWAY FROM US.
THEN WE SHOULD BE HAPPY THAT NOW WE HAVE TO TAKE ONLY 99 STEPS MORE.

Wednesday, June 1, 2011

Hati-Hati Dengan Maklumat Facebook/Twitter

Assalamualaikum


Hello reader and follower.

Tadi baca-baca berita online ternampak satu news yang agak menarik. Maybe korang pon dah baca kan sebab korang semua memang sangat rajin membaca berita. Walaupun ada yang tak.So aku pun terfikir nak kongsi dengan korang semua sebab ilmu yang ada tak patut kita nak simpan sorang-sorang kan.

Nah, baca !
LAPORAN Perisikan Sekuriti edisi ke-10 (SIRv10) yang dikeluarkan Microsoft Corporation mendedahkan peningkatan lebih 1,200 peratus dalam aktiviti menceroboh sistem komputer khususnya melalui laman sosial yang dilakukan penjenayah siber kini. 
Pengurus Besar Pusat Perlindungan Malware Microsoft, Vinny Gullotto berkata, populariti laman sosial seperti Facebook dan Twitter pada masa kini didapati membuka peluang luas kepada penjenayah siber untuk menjerat lebih ramai mangsa termasuk rakan dan ahli keluarga sendiri menerusi penyamaran. 
Menurutnya, berbanding hanya 8.3 peratus dicatatkan bagi penggunaan laman sosial sebagai tempat mengumpan daripada semua jenis aktiviti menggodam pada Januari tahun lalu, peratusan itu nyata naik mendadak pada Disember lalu dengan catatan 84.5 peratus.

“Kaedah penggunaan laman sosial ini menambah bilangan teknik kejuruteraan sosial sedia ada yang digunakan penjenayah siber bagi aktiviti menggodam yang antaranya bertujuan memerangkap pengguna untuk memuat turun kandungan berbahaya dan sebagainya. 
“Melalui laman sosial ini, mereka (penjenayah siber) kini lebih mudah mengumpan mangsa berikutan maklumat peribadi pengguna sering dipaparkan di akaun laman sosial masing-masing di samping mangsa kebanyakannya terdiri daripada orang yang dikenali,” katanya pada sesi taklimat media di Kuala Lumpur.
Sumber : www.hmetro.com.my 


So, korang dah baca nie mesti korang ada rasa macam cuak, takut, gemuruh, berdebar.. bla bla. Relaks, bukan nya info-info korang tak boleh nak delete. Take advantage la korang dah tau nie. Sekarang jugak buka facebook korang, delete mana-mana info yang korang rasa boleh buat korang jadi mangsa.



Kesian kan orang lain yang tak tahu pasal nie. Kira beruntung la korang ada aku nak share apa yang orang lain tak buat.Bukan nak cakap semua okey ! Syukur kan dapat kawan macam aku, pergi buat sujud syukur !

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...